Luftfiol, krystad kyss och kast med högklackad sko.

Vilken kväll det var i tisdags hörrni! Maffigt öppningsnummer med Conchita, märklig sketch om Wien, taffliga skämt från programledarna, intervjuer i Green Room på knackig engelska, skrytigt inslag om Österrikes alla vetenskapsmän och härliga kommentarer från Edward och Sanna. De som imponerade mest på mig var Ryssland (visste att det skulle gå bra, men satan vad starkt det var), Grekland (visade sig hålla även utan skägg) och Serbien (stämningen i arenan vid den där färgexplosionen), så jag är inte särkilt förvånad över att de två sistnämnda gick vidare trots att jag inte hade med dem bland mina på förhand tippade finalister. Förutom att jag kommer sakna Finland på lördag är jag rätt nöjd med resultatet. Men nog om detta, låt oss titta på kvällens tävlande istället!
 
01. LITAUEN (Monika Linkyté & Vaidas Baumila - This Time)
 
En jobbig låt som framförs av ett par som lägger mer fokus på att charma varandra än tittarna, med en otroligt dålig Bokstavlig Koreografi™ (som tyvärr är ganska vanlig i dessa sammanhang) - sjunger de "round we go" går de i cirklar, och vid låtraden "one kiss" blir det mycket riktigt en krystad kyss. Dessutom bjuds det på en småfalsk wailfest. Bedrövligt.
 
Mitt betyg: 0 poäng. Get a room!
 
 
02. IRLAND (Molly Sterling - Playing With Numbers)
 
Ung singer-songwriter-tjej som knåpat ihop en ganska fin låt, men det känns lite mer som en Youtube-artist med många likes än en Eurovisionvinnare, och den riskerar att drunkna bland alla andra ballader.
 
Mitt betyg: 5 poäng. 
 
 
03. SAN MARINO (Anita Simoncini & Michele Perniola - Chain Of Lights)
 
Jag tror att Michele säger det själv redan några sekunder in i låten: "No!". Ett plus för att de äntligen bytt ut Valentina Monetta efter tre år, men stort minus för att de lyckats hitta två artister som känns ännu värre - och för att de fortfarande låter Ralph Siegel vara låtskrivare. Hans glansdagar med Ein bißchen Frieden lär vi knappast återse när han envisas med att skriva musik som inte ens skulle kännas värdig i en högstadiemusikal.
 
Mitt betyg: 0 poäng. Nej.
 
 
04. MONTENEGRO (Knez - Adio)
 
Årets enda balkanballad - och som man har längtat efter de gråtande fiolerna och klagande dragspelen! Självklart är det bäste Željko Joksimović som skrivit låten, och förutom att jag hellre hade sett honom sjunga också har jag absolut ingenting negativt att säga.
 
Mitt betyg: 10 poäng. Ovo je Balkan!
 
 
05. MALTA (Amber - Warrior)
 
En av två låtar med titeln Warrior, och denna bleknar i jämförelse med Georgien. Amber ger 100% från första stund, och med en gäll, skrikig röst blir det väldigt jobbigt att lyssna på. Här skulle man verkligen ha behövt en skridskoåkare eller, ja, VADSOMHELST som kunde distrahera från den annars tråkiga låten, men när hon väljer att stå ensam på scenen i svart spetsklänning lär det inte bli många röster.
 
Mitt betyg: 3 poäng. 
 
 
06. NORGE (Mörland & Debrah Scarlett - A Monster Like Me)
 
Här har vi min favoritduett i år. I rak motsats till föregående bidrag är detta en låt som börjar stillsamt och vackert, för att sedan bygga upp till en riktig explosion till gåshudsavslutning. I videon distraheras man lite av ett märkligt matkrig, men framträdandet i MGP var nästintill magiskt, och jag hoppas att de kommer nå samma höjder ikväll trots kläd- och frisyrbyte.
 
Mitt betyg: 10 poäng. För djup och mystik, och för att man verkligen vill veta vad han gjorde som var så "terrible in [his] early youth"?
 
 
07. PORTUGAL (Leonor Andrade - Há um Mar que nos Separa)
 
Varje år brukar jag drabbas av en lätt sinnesförvirring efter alla lyssningar, där en låt som från början var usel helt plötsligt börjar verka bra, och det här är den låten för mig i år. Jag inser ju att det är dåligt och chanslöst, men efter 50 lyssningar har jag hittat en slinga i refrängen som jag gillar, och då är den lite, lite bra. Jag har till och med börjat tycka att det är ganska charmigt att hon ser ut att sjunga en tuff rocklåtar, när låten i själva verket är menlöst popig.
 
Mitt betyg: 4 poäng. Lite tröstpoäng ska hon ändå ha, för jag tror inte hon kommer få så många från någon annan.
 
 
08. TJECKIEN (Marta Jandová & Václav Noid Bárta - Hope Never Dies)
 
En man med grova armar, glugg mellan tänderna och Takida-röst sjunger rockballad i sällskap av en kvinna som (åtminstone vid repetitionerna) kastar av sig sina skor mitt i låten. Mycket osäker på om hon kommer göra så även ikväll, och jag är i så fall också lite osäker på om det är superlöjligt eller rentav genialiskt.
 
Mitt betyg: 2 poäng. För skokastningen.
 
 
09. ISRAEL (Nadav Guedj - Golden Boy)
 
Här kommer den ESC-typiska etno-poplåten som vi alla känner igen, men jag börjar tro att dess storhetstid är förbi. Texten är lite löjlig, men det är ändå en ganska friskt fläkt i ett balladtungt startfält.
 
Mitt betyg: 4 poäng. Hade han sjungit på hebreiska hade jag kunnat bjuda på 6.
 
 
10. LETTLAND (Aminata - Love Injected)
 
Härligt att Lettland vågat satsa på lite märklig artsy-farsty pling-plong musik. Det börjar lite suggestivt, för att sedan explodera i bombastisk refräng, med något som liknar gotiska kyrkofönster på bakgrundsskärmen. Tufft.
 
Mitt betyg: 7 poäng. 
 
 
11. AZERBAJDZJAN (Elnur Huseynov - Hour Of The Wolf)
 
Elnur från 2008 års Ängel/Djävul-nummer är tillbaka, i sällskap med några akrobatiska dansare, och allt är rätt snyggt och genomtänkt som det brukar vara. Men när det bjuds upp till en wailfest (som jag helst hade tackat nej till) börjar jag istället undra hur det skulle låta om de slutade hyra in svenska låtskrivare, svensk kör, Lady Gagas koreograf (och så vidare) och skickade något lite mer ... Azerbajdzjanskt?
 
Mitt betyg: 5 poäng. 
 
 
12. ISLAND (Maria Olafs - Unbroken)
 
Barfota tjej i prinsessklänning som sjunger rätt bra, och har en helt okej låt, men det blir lite mycket High School Musical-Emmelie de Forest-känsla för att jag ska gilla det.
 
Mitt betyg: 4 poäng.
 
 
13. SVERIGE (Måns Zelmerlöw - Heroes)
 
En perfekt artist, med perfekt låt och ett perfekt nummer - allt är liksom skräddarsytt för Eurovision. Och kanske blir det lite för perfekt? Han har varit förhandstippad ända sedan han vann i Sverige, och en sådan hype kan eventuellt göra att många redan hunnit ledsna, eller blir extra kritiska - men visst förtjänar han en topplacering, och det ska bli mycket spännande att se om det räcker till en vinst!
 
Mitt betyg: Eftersom man inte får rösta på sitt eget land avstår jag från att ge denna full pott och hejar lite istället.
 
 
14. SCHWEIZ (Mélanie René - Time To Shine)
 
Ni som kollar på Doctor Who är kanske bekanta med The Silence? Monster som man glömmer bort att man sett så fort man vänder sig om. Den här låten är lite som dem - så fort den har tystnat kan jag inte för mitt liv komma ihåg hur den lät.
 
Mitt betyg: 2 poäng.
 
 
15. CYPERN (John Karyiannais - One Thing I Should Have Done)
 
Visst, det finns något charmigt över honom och hans glasögon, och låten är väl inte helt värdelös, men jag tycker det är så OTROLIGT trist. Den sticker ändå ut lite som mer lugn, stillsam och gullig än de flesta andra ballader, plus att den sjungs av en manlig artist, så det kan nog räcka till en finalplats ändå.
 
Mitt betyg: 3 poäng.
 
 
16. SLOVENIEN (Maraaya - Here For You)
 
En tjej med headset och nasal, gnällig röst i sällskap med äkta maken på piano, och en kvinna i kroppstrumpa (?) som spelar luftfiol (!). Här har vi ju det Eurovision handlar om - knasighet! Låten har dessutom några småirriterande piano- och fiolslingor som sätter sig på hjärnan, så det här tror jag kommer gå alldeless galant.
 
Mitt betyg: 6 poäng. Mer luftfiol. I alla sammanhang!
 
 
17. POLEN (Monika Koszynska - In The Name Of Love)
 
Känd polsk sångerska som nu gör comeback efter en bilolycka. Fint att hon är tillbaka, och visst är det härligt att hon är den första i Eurovisionhistorien att uppträda i rullstol, men utöver det finns inte så mycket att tycka om.
 
Mitt betyg: 1 poäng. För årets sämsta engelska.
 
 
Då har vi gått igenom alla kvällens bidrag, och kan gå över till det roligaste - nämligen vilka 10 bidrag jag tror vi kommer få se igen på lördag. Jag kör på samma princip som i tisdags, de säkraste korten högts upp, och de osäkraste längst ner.
 
Dessa tror jag går vidare till final:
 
 Sverige
Norge
Slovenien
Azerbadjzjan
Lettland
Island
Cypern
Montenegro
Israel
Litauen
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0