Scatsång, klänningstricks och Italienska smörsångare.

Nu har jag återhämtat mig efter torsdagens Eurovisionkväll och är redo för ännu ett inlägg. (Först måste jag bara få skryta lite oblygt om att jag prickade in 9 av 10 finalister.) Hursomhelst - FINALDAGS! Vid det här laget har vi ju hört de flesta låtarna, så idag tänker jag enbart gå igenom de sju låtar som är direktkvalificerade till finalen, och som vi alltså ser för första gången ikväll.
 
AUSTRALIEN (Guy Sebastian - Tonight Again)
 
Ja, vid det här laget är det väl ingen större nyhet att Europas gränser inte bara verkar ha expanderat till Israel och Armenien, utan i år även innefattar Australien. Roligt tycker jag! Guy är tävlingens kanske bäste sångare, och hans låt är en bra och seriös poplåt (kanske lite för seriös för ESC). Scenframträdandet är kanske inte det roligaste vi har sett, men jag tror att de andra faktorerna väger upp för att det ska räcka till en rätt hyffsad placering.
 
Mitt betyg: 7 poäng.
 
 
FRANKRIKE (Lisa Angell - N’obliez pas)
 
En fransk ballad med en rätt fin text om första världskriget. Tydligen har hela mediefrankrike rasat över valet av artist och hävdat att hon är både för tjock, för gammal och för tråkig. Jag tycker det är lite orättvist, för henne är det verkligen inget fel på, däremot känns låten både fläskig, trist och uråldrig.
 
Mitt betyg: 2 poäng. För en bra sångerska i sina bästa år.
 
 
ITALIEN (Il Volo - Grande Amore)
 
Denna låt förstår man ju EXAKT bara man hör titeln - Grande Amore - det är stora känslor och italienkst så det skriker om det. Att den sedan sjungs av tre stiliga herrar med fina stämmor (som är sådär precis lagom mycket opera för att det ska gå hem hos massorna) gör inte deras chanser sämre. Det här tror jag är en av Måns främsta konkurrenter ikväll!
 
Mitt betyg: 8 poäng. Notera även Tillbaka till framtiden och Spidelmannen referenserna i videon.
 
 
SPANIEN (Edurne - Amanecer)
 
Spanien satsar på en dramatisk ballad skriven av Thomas G:son igen, framförd av en vacker sångerska med stark röst, igen, och det är bra som vanligt. Jag var lite orolig över att låten inte skulle vara lika stark utan Sagan om ringen-videon med det otroliga (Hunger Games-liknande) klänningsbytet - men hon bjuder faktiskt på både klänningsbyte, barbröstad dansare, bra sång och en Euphoria-liknande pardans.
 
Mitt betyg: 8 poäng. För årets bästa klänningstricks.
 
 
STORBRITANNIEN (Electro Velvet - Still In Love With You)
 
Storbritannien skickar i år electroswing, och satsar fullt ut på detta Great Gatsbytema, tillspetsat med självlysande klänningar. Jag vet att vissa fans gillar det här för att det är glatt och lite udda, men jag gör det verkligen inte. "Electro"-inslagen i låten gör riktigt ont i själen, och när sångaren brister ut i någon slags scatsång känns det som om något dör inom en.
 
Mitt betyg: 0 poäng. Texten, som verkar handla om att hon inte får gå ut och dricka vin när han är borta, känns även den som om den hör hemma på 20-talet, och gör inte saken bättre.
 
 
TYSKLAND (Ann Sophie - Black Smoke)
 
Det blev ju en stor skandal i årets tyska final, där ett annat bidrag egentligen vann med 80% av rösterna, men valde att i direktsändning ge bort vinsten eftersom han kände att Eurovision inte var hans "grej". Därför är det nu istället tvåan Ann Sophie som tävlar ikväll, och jag förstår att hon förlorade, för framträdandet nedanför är verkligen bedrövligt. Hon sjunger oerhört nasalt, har ett urtråkigt scenspråk och sjunger en ganska deppig låt om ett döende förhållande med ett stort leende på läpparna. Hon verkar dock ha förbättrat allt detta inför ikväll, men det hjälper inte med en så här tråkig låt.
 
Mitt betyg: 2 poäng. För att hon ändå verkar anstränga sig.
 
 
ÖSTERRIKE (The MakeMakes - I Am Yours)
 
Efter Conchitas succé i fjol ställer värdlandet upp med något lite mer stillsamt, och det är väl ingen överraskning för någon att detta knappast kommer att välta tävlingen. MEN, det här är ju en ganska mysig radiolåt, med en snygg hipsterliknande grupp som åtminstone jag tycker gör ett ganska bra jobb.
 
Mitt betyg: 6 poäng. Hoppas basisten kör på leopard-tights även ikväll!
 
 
Och så är det dags att försöka gissa sig till något slags resultat, alltid svårt men kul. Jag tänker att vi fokuserar på de roligaste:
 
Topp 5
 
Sverige
Ryssland
Italien
Belgien
Israel
 
Bottenfemman
 
Tyskland
Polen
Grekland
Storbritannien
Frankrike
 
Inte nog med att jag bjussar på denna enorma guide, idag delar jag dessutom med mig av min Eurovision-bingo och ett bedömningsschema för en extra lyckad ESC-kväll.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0