You smile heavenly.

Igår var det alltså Oscarsgalan. Jag hade som vanligt intentionen att hålla mig vaken och titta på hela, speciellt eftersom jag hade den oerhörda turen att vara ledig dagen efter, men det var - som vanligt - väldigt svårt. Sitter man ensam och tragglar sig igenom vad som känns som TVÅ DYGN av röda mattan är det liksom fysiskt omöjligt att inte somna. Som tur är spelade jag in hela kalaset, så när jag vaknade kunde jag snabbt ta igen det jag missade, och herregud, vi MÅSTE prata om Jennifer Lawrence.
 
Jag älskar denna människa. Först var hon briljant i Winter's Bone, sedan lyckades hon lyfta upp den annars ganska mediokra filmatiseringen av Hunger Games till oanade höjder, och därefter fortsatte hon vara briljant i Silver Linings Playbook (eller Du gör mig galen! som SF har valt att kalla den - naturligtvis). Dessutom verkar hon vara en i allmännhet underbar person. SJÄLVKLART grät jag när hon vann sin Oscar för bästa kvinnliga huvudroll pga gör alltid det på galor/hon är ju så ung/hon fick stående ovationer/hon ramlade/hon blev så rörd. Jag försökte hitta ett klipp på hela hennes tal, men det finns BARA klipp på när hon ramlade.
 
 
Trist att detta ska få överskugga det faktum att hon vann och är fantastisk osv. (Dessutom: ramlade inte Meryl Streep på BAFTAS förra året utan att det blev några löpsedlar?) Och hur snyggt ramlar hon inte då? Hon ser ju ut som en jävla svan som liksom LÄGGER sig ner lite graciöst i trappen. Fantastiska kvinna.
 
Tankar om galan i övrigt:
 
- Fantastiskt att Anne Hathaway vann för bästa biroll. När jag såg Les Miz grät jag ju liksom lika mycket för att hon var SÅ BRA som att det var sorgligt. Vem hade kunnat gissa det när en såg En prinsessas dagbok?
 
- Bästa manliga biroll? Christoph Waltz? JA.
(DET skägget!)
 
Dagens låt: Junior - No Joy

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0