I got nothing for you.

Herregud vad mycket jag har bloggat den senaste månaden. I tanken. I verkligheten vaknade jag upp den 9:e januari och insåg att jag faktiskt inte skrivit ett dugg. Alla dessa års-listor som jag funderat ut existerade fortfarande bara i mitt huvud, och nu är det ju liksom 2013. Så om ni ursäktar tänker jag älta 2012 ett tag, även fast säsongen för det är över, och ta igen det jag har missat. Listor är ju bland det bästa jag vet!
 
De mest irriterande sakerna år 2012:
 
- PK-hatet och de följande "debatterna". Att folk kan bli så provocerade av ordet "hen", att en liten pojke inte får vara pepparkaksgubbe, böneutrop, kritik mot Tintin, bortklippta scener ur Kalle Anka och att tvingas byta namn på ett bakverk (och så vidare) är för mig en gåta.
 
- Att någon med peruk, galen blick, och alldeless för ljust läppstift ska dyka upp och rappa i samtliga låtar som spelas på radio. Jag pratar så klart om Nicki Minaj. Det går ju för tusan inte att bli av med henne.
 
 
 
- Folk på Instagram som hashtaggar ALLT. #ingen #får #fler #följare #av #att #hashtagga #varenda #JÄVLA #färg #som #förekommer #i #en #bild!!!
 
- Användandet av ordet "baby" i svensk musik. Jag skrev redan i januari om New Kid och Ansiktet, men sedan dess har listan bara fyllts på, bland annat av Lorentz & Sakarias. "Det här är diamanten. Baby." Det där sista tillägget är liksom så onödigt. Och löjligt. (I den här låten stör jag mig dessutom på att jag inte fattar om "baby" faktiskt syftar på en bäbis, eller om de sjunger om en vuxen person.)
 
- Låten Somebody That I Used To Know. Ja, jag tyckte också att det var aningen underhållande att se Walk off the Earth's tolkning av låten, och att den i deras version var helt okej. I FEBRUARI. Sedan började originalet spelas till förbannelse över-jävla-allt. Och det värsta av allt var att det trots detta fanns människor som av någon obegriplig anledning ändå inte fick nog, utan valde att lyssna på låten på Spotify också. VARJE gång man själv lyssnade på musik såg man att någon av ens vänner lyssnade på låten. Man kunde liksom byta ut "tänk att det dör en person varje sekund" mot "tänk att det varje sekund finns någon som sätter på låten Somebody That I Used To Know med Gotye och Kimbra".
 
- Fun. Ett band som uppnåde nästan samma status som föregånde exempel - men med TVÅ låtar. Först var det låten We Are Young, som lyckades få halva världen att sjunga med i en låt om kvinnomisshandel (lyssna noga i versen så hör du raderna "[...] asking 'bout a scar. I know I gave it to you months ago. I know you're trying to forget."). Sedan var det Some Nights med det där VEDERVÄRDIGA auto-tune partiet. Förresten, är det bara jag som har tänkt på att sångaren ser ut EXAKT som en Vem ur filmen Grinchen?
 
 
Dagens låt: Samma himlar - Hästpojken

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0