Finsk funkispunk, poliser i shorts och feminist från Georgien.

Ikväll är det alltså dags för mitt absoluta favoritevenemang på TV - Eurovision Song Contest. Ingen annanstans får man höra smäktande Balkanballader varvat med bedrövlig opera, se vuxna män i dumstrut, folk som hänger tvätt på scenen och en helt fabulös skäggig dam. Jag har givetvis lyssnat på alla årets låtar mer än vad som kanske är hälsosamt, studerat bookmakerodds, läst bloggar och sett på genrep - och här kommer min guide till den första semifinalen.
 
01. MOLDAVIEN (Eduard Romanyuta - I Want Your Love)
 
Riktigt ocharmig snubbe med en låt som man hört förr. Videon ser ut exakt som man kan förvänta sig av en ung Ukrainsk popartist som vill verka häftig, och dessvärre verkar de köra vidare på det trista polisjakttemat även på scenen, där han får sällskap av poliser i shorts och en nästan naken tjej.
 
Mitt betyg: 0 poäng. Av 10 möjliga.
 
 
02. ARMENIEN (Genealogy - Face The Shadow)
 
Denna låt sjungs av Armener från hela världen och handlar om folkmordet för 100 år sedan som gjorde att just denna folkgrupp tvingades fly sitt land. Låten är jobbig, tråkig och ångestfylld - men sen är det kanske inte så jävla kul med folkmord heller.
 
Mitt betyg: 1 poäng. För att det ändå stundtals inte är bedrövligt.
 
 
03. BELGIEN (Loïc Nottet - Rhythm Inside)

Speciellt, konstigt, lite irriterande och därför också lite bra. Han verkar sjunga bra live och ser ut att bjuda upp på en spännande dans. Det blir både rullande r och piruetter, och ja, jag gillar det lite. Hoppas Europa också gör det.
 
Mitt betyg: 8 poäng. Rapapap!
 
 
04. NEDERLÄNDERNA (Trijntje Oosterhuis - Walk Along)
 
Mycket skicklig sångerska, men när det mest intressanta är att hon har på sig en mask i början av framträdandet känns det som om det är en del annat som saknas. Låten är inte dålig, men känns gammal och förutsägbar, och när man inser att man kan behålla den instrumentala delen och sjunga den gamla 90-talshitten Torn istället utan att märka någon större skillnad förstår man varför. Otroligt tjatigt, och efter att ha hört "aj-aj-aj" 50 gånger så gör det faktiskt lite ont. 
 
Mitt betyg: 3 poäng. För stabil produktion och märklig ansiktsmask.
 
 
05. FINLAND (Pertti Kurikan Nimipäivät - Aina mun pitää)
 
Härligt med punk, och ännu härligare med funkispunk! Låten handlar om hur trist det är att städa på gruppboendet och att det är roligare att dricka sprit. Deras vinst av UMK var årets i särklass finaste vinnarögonblick, tror tvärr inte att vi får se någon repris av det i ESC, men en finalplats ska nog inte vara helt omöjlig.
 
Mitt betyg: 8 poäng. Heja Finland.
 
 
06. GREKLAND (Maria-Elena Kyriakou - One Last Breath)
 
Inte det sämsta, men långt ifrån det bästa, och att hamna i det läget är det absolut värsta i ESC-sammanhang, för här går iallafall jag på den beryktade toapausen™. Tror att hon måste odla ett skägg snabbt som satan, annars kan det här kan bli året då Grekland missar finalen för första gången någonsin.
 
Mitt betyg: 2 poäng. Gäsp.
 
 
07. ESTLAND (Elina Born & Stig Rästa - Goodbye To Yesterday)
 
Det är gott om duetter i år, och det här tillhör väl en av de bästa. Eurovisionfans verkar älska detta, men jag måste erkänna att det tagit mig några veckor att fatta grejen (ska jag vara helt ärlig fattar jag nog fortfarande inte riktigt). Hade hoppats att de skulle hitta på något spektakulärt på scenen, men det ser dessvärre inte ut att bli några överraskningar där. Snyggt och stilrent, och därför också lite tråkigt.
 
Mitt betyg: 6 poäng. Kan eventuellt bli årets The Common Linnets-överraskning (de slutade ju som bekant på en andraplats förra året).
 
 
08. MAKEDONIEN (Daniel Kajmakoski - Autumn Leaves)
 
En av årets många svenskskrivna låtar, som likt många andra är helt okej, men där det känns som om den enbart tävlar för ett annat land för att den inte var tillräckligt stark för Melodifestivalen. Här är det dessutom en rätt menlös artist som sjunger, och i liveframträdandet ser de ut att försöka sig på någon tafflig dans som inte direkt lyfter helhetsintrycket.
 
Mitt betyg: 4 poäng. 
 
 
09. SERBIEN (Bojana Stamenov - Beauty Never Lies)
 
Härlig kvinna, som märkligt nog istället valt att visa upp folk i tvångströja i videon. Det här är årets kanske mest typiska Eurovision-låt, men tyvärr inte på det bra sättet. Skrikig hyllning till rätten att få vara den man är, toppat med ett malplacerat technobeat. Sångerskan gillar tydligen både öl och broderi, och jag skulle gärna byta korsstygnsmönster med henne över ett glas eller två, men hon får inte min röst.
 
Mitt betyg: 2 poäng. För den friska fläkten.
 
 
10. UNGERN (Boggie - Wars For Nothing)
 
En av de saker jag har svårast för i ESC är när man försöker rädda en medelmåttig låt med ett naivt fredsbudskap, och spottar ur sig floskler om världens orättvisor i hopp om röster från likasinnade. Ja, jag vill också ha fred på jorden, men jag tror inte att det kan uppnås med en flashmob. Framträdandet ser visserligen ut att bli snäppet vassare än videon, men de har redan tappat mig för länge sedan.
 
Mitt betyg: 2 poäng. För fint vapenträd på backdropen.
 
 
11. VITRYSSLAND (Uzari & Maimuna - Time)
 
Hade höga förhoppningar om att de skulle ta med sig det där timglaset till Wien, med det verkar de ha lämnat hemma. En av Vitrysslands bästa låtar på många år, men tror tvärr att den hade gjort sig bättre typ 2011.
 
Mitt betyg: 4 poäng.
 
 
12. RYSSLAND (Polina Gagarina - A Million Voices)
 
Att krigförande länder sjunger om fred i ESC är inget nytt, därför är det inte särskilt konstigt att Ryssland gör det för tredje året i rad. Låten är bra, och hon sjunger så jag får gåshud - men när landet som fördömde Conchitas vinst i fjol som ett bevis på västvärldens förfall, nu sjunger om mångfald gör det också lite ont i själen. Tror dock att de fortfarande har tillräckligt många vänner i Europa för att det här ska bli farligt.
 
Mitt betyg: 6 poäng. Och typ -500 samvetspoäng.
 
 
13. DANMARK (Anti Social Media - The Way You Are)
 
Glatt och glättigt och typiskt Danmark. 60-talet har ju passerat för länge sedan, men borde inte tiden då det känns "fräscht" att göra 60-talsdoftande gladpop också vara förbi?
 
Mitt betyg: 3 poäng. Ja, det är ju ändå en låt.
 
 
14. ALBANIEN (Elhaida Dani - I’m Alive)
 
Hon sjunger bra, låten är okej, men det känns så förbannat trist. Kanske blir det roligare om man slipper se videon, som mest känns som en informationsfilm om olyckor på arbetsplatsen, men tror knappast att hon kommer bjuda på någon Epic Sax Guy.
 
Mitt betyg: 4 poäng. 
 
 
15. RUMÄNIEN (Voltaj - De la capat /All Over Again)
 
Det här rockbandet vill berätta om alla barn som blir kvarlämnade när föräldrarna tvingas åka utomlands och arbeta, och visst tycker man lite synd om barnen, men då ser jag hellre att bandet åker hem till sina enga ungar istället för att plåga mig med denna tråkiga låt.
 
Mitt betyg: 1 poäng. För att de verkar sjunga åtminstone halva låten på rumänska.
 
 
16. GEORGIEN (Nina Sublatti - Warrior)
 
Årets snyggaste video, med Katniss Everdeen i vit päls, örnar och några slags Cleopatraliknande indiska (?) prinsessor med kronor (0:55, där har ni min outfit på nästa fest!). Låten, som är en hyllning till alla kvinnor, är kanske inte den starkaste, men Nina Sublatti är definitivt en av årets starkaste kvinnliga artister, och scenshowen ser ut att bli en av de snyggaste.
 
Mitt betyg: 7 poäng. Girlpower!
 
 
Och så raskt vidare till det som är intressant på riktigt - att gissa vilka 10 som kommer kvalificera sig till final. Så vässa pennorna och gör plånboken redo för lite vadslagning, här finns nämligen stora pengar att tjäna. Jag börjar med de, i mina ögon, säkraste korten, och på slutet övergår vi till några mer wildcardtippningar.
 
Dessa tror jag går vidare till final:
 
Estland
Georgien
Ryssland
Belgien
Armenien
Belgien
Finland
Vitryssland
Ungern
Makedonien
 
Men herregud, allt kan hända, och det är ju det som gör denna tävling så förbannat rolig!

Kommentarer
Postat av: Mamma

Skulle bli mycket förvånad om Finland går vidare. Belgien 👍

2015-05-19 @ 21:33:42
Postat av: Mamma

Vitryssland, Ryssland & Belgien till final.

2015-05-19 @ 22:48:24
Postat av: Evelina

Jo, Finland var väl lite av en dark horse - men jag trodde att den kanske skulle glida igenom pga att de var så annorlunda. De låg ändå på plats 5 på bookmakerlistorna...

2015-05-20 @ 14:24:03
URL: http://enoughspace.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0