Can you remember ever having any fun?

Minns ni programmet Videokväll med Luuk som gick i SVT för några år sedan? Jag tyckte det var en helt genialisk programidé att låta folk berätta om vilka låtar som betytt mycket i deras liv, och ända sedan dess har jag velat göra min egen lista. Därför välkomnar jag er till bloggserien videokväll med Evelina.
 
Vi börjar på 90-talet där det kanske mest väntade vore att välja Wannabe med Spice Girls.* Spice Girls T-shirt och Buffalo-skor var liksom det absolut tuffaste man kunde ha, t-shirt hade jag men lyckades aldrig övertala mamma om skorna (tror att jag vid något tillfälle kan ha gråtit i skoaffären). Jag tror att ALLA tjejer på min skola var med i ett eget Spice Girls-crew, man var liksom TVUNGEN att välja vilken Spice Girl man ville vara för att ens ha någon identitet. (Jag var Mel B.) Vissa gäng var mer ambitiösa än andra och klädde ut sig vid varje lunchrast då de mimade på skolgården till medhavd cd-spelare, med koreografi och allt. Och folk gick på riktigt dit och tittade! Man var kanske lite svältfödd på riktig livemusik. Vi andra nöjde oss med att byta samlarbilder under något träd.
 
MEN, jag tänker inte välja Wannabe. Efter ett tag kom nämligen ett annat band som jag faktiskt gillade på riktigt - och inte bara för att alla andra gjorde det. Här önskar jag att jag kunde dra till med något tufft som också var aktuellt på den tiden, Red Hot Chili Peppers till exempel, men det var det inte. Mitt absolut första favoritband var nämligen Backstreet Boys. Hade ett helt album med samlarbilder, rummet var tapetserat med BSB-posters från OKEJ (jag samlade på den bildserie där alla bakgårdspojkar poserade med varsinn motorcykel) och spelade in deras videor på VHS när de hade en låt med i Voxpop. Idag vet jag inte riktigt vad jag såg hos dem, men det är ändå förbannat mycket nostalgi.
 
 
 
Minns att jag var otroligt avundsjuk på tjejerna i videon, som om att stå bakom ett stängsel på en flygplats och titta på dem och vifta med plakat vore höjden av lycka.
 
Dagens låt: I'll Be Alright - Passion Pit
 
* Man kunde ju inte engelska på den tiden, och jag minns att jag för att förstå textens innebörd frågade en lärare vad "Wannabe" betydde. Jag fick till svar att det inte var ett riktigt ord, så det betydde ingenting. Innebörden av låten förblev alltså en gåta upp till en nästan pinsamt hög ålder.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0