I'm near the haze of pouring light.

Igår sändes det första avsnittet av Inför Eurovision Song Contest, och på slutet fick alla i panelen visa sitt tredje bästa bidrag genom tiderna (den logiska uppföljningen torde vara att de nästa vecka visar tvåorna, och så vidare). Och jag vill inte vara sämre! Jag har nog redan länkat till ett och annat klipp med mina favoriter, men nu har jag lagt ner MYCKET energi på att göra en lista. En bloggserie som förmodligen bara intresserar mig själv, med som Alfons farmor sa: "Man måste ha tråkigt för att märka när man har roligt". Eller något i den stilen.

Hursomhelst. Här är alltså den delade 10:e platsen på min lista över de bästa ESC bidragen någonsin.

Visionary Dream - Sopho

Georigiens första bidrag i tävlingen (år 2007), som hamnade på en 12:e plats med 97 poäng. Låten är lite underlig, och handlar om att älska livet (!), men det är något med refrängen som jag gillar. Framträdandet var inte superspännande, utan jag föredrar den här fina videon istället.



Rijeka bez imena - Maria

Bosniens bidrag från samma år, som slutade på en 11:e plats med 106 poäng. Titeln betyder ungefär "flod utan namn". Det är den första låten av många andra i samma kategori på den här listan, nämligen dystra öststatsballader på ett språk man inte förstår. De gör alltid succé hos mig. Dessutom har de lyckats göra en video där de befinner sig på en stor båt som jag tycker är fin (!). Bara det gör ju att man är beredd att förlåta henne för den där märkliga mössan.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0