Don't let that cold blood freeze.

Jag börjar ana att jag kanske har spårat fullständigt nu. Finns det någon som vill läsa om mina schlagerpervertioner? Men sedan när tar jag hänsyn till vad som är intressant för andra? Jag jobbar för tillfället både kväll och natt alla dagar i veckan, och har dessutom två tentor att skriva på dagarna, så något slags andrum måste man väl få ha?

Idag vill jag berätta om mitt bästa bidrag i Melodifestivalen.  Jag minns dig nog med Göran Fristorp. Det här är alltså killen som tillsammans med Clabbe sjöng den berömda låtraden "dina bröst är som svalor som häckar" i Melodifestivalen år 1973 (och vann!). Här är ett klipp från programmet Halv sju som sändes samma år.



För övrigt är ju bara det här så stor humor att man liksom inte vet vart man ska ta vägen. Åke Falcks speaker. Landskapsbilderna. Klippningen.

Men så, till saken: år 1974 ställde Göran Fristorp upp igen, med inte mindre än två bidrag*, ett av dem hette alltså Jag minns dig nog. Jag har aldrig hört något så briljant NÅGONSIN. På ynka tre minuter hinner han framkalla typ alla känslor som finns i det mänskliga spannet. Vad hände egentligen den där midsommarnatten? Vill man verkligen veta? Och låtraden "Jag tänker på dig varje gång mina rakblad tar slut"... Briljant. Tyvärr finns inget filmklipp med både ljud och bild, så ni får själva lägga ihop 2 och 2.





* Förutom Jag minns dig nog deltog han även med En dröm är en dröm tillsammans med Sylvia Vrethammar.

Dagens låt: Winter Beats - I Break Horses


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0