You polished up this pretty pearl of a hope.

Igår bakade jag biskvier. Det stod inte i receptet hur mycket kakao man ska ha i smörkrämen, men jag använde 3/4 matsked och lade dessutom till en tesked kaffepulver, och det tyckte jag funkade bra. Men man skulle nog ha siktat över kakaon i en sil, för min kräm blev inte helt slät.

Sedan tänkte jag att jag skulle smälta chokladen ordentligt, och det var typ där allt gick snett. Om man ska smälta choklad på rätt sätt (så att den sedan inte smälter bara man tar på den) ska man nämligen värma upp hälften av chokladen till 50 grader, sedan blanda i resten och låta chokladen, under omrörning, svalna till 28 grader. Sedan ska man värma upp den igen, till 32 grader, innan den kan användas. Eftersom jag inte har någon termometer (och inte kände för att stoppa ner handen i kokande vatten och därefter kolla om chokladen är hälften så varm) höftade jag lite. De första biskvierna blev fina, men sedan började chokladen stelna så hälften av dem blev fula. Här är några av de fina:


De blev iallafall riktigt goda. Nästan kondis-goda. Fast jag kommer nog ändå inte göra om dem i första taget, eftersom det tog 4 fucking timmar!

Allt som allt får biskvibaket 3/5 ringbrynjor.


Dagens låt: Contrails - Astronautalis

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0