Tell me something over nothing ain't so wrong.

Imorgon lovar jag att skriva om något annat, men ikväll är det dags för Eurovision igen, närmare bestämt semifinal 2, och därför följer naturligtvis en guide till spektaklet.
 
Kvällens startfält är betydligt vassare än tisdagens, och därför betydligt mer svårtippat, men jag gör naturligtvis ett försök ändå*. Till de mest självklara finalisterna hör dock tre svenskskrivna låtar: Norge, Georgien och Azerbajdzjan. Azerbajdzjans låt är för övrigt skriven av denna härliga kille, och framförs av en ung man som inte är helt oangenäm att titta på. Dessutom bjuder de på kvällens snyggaste framträdande, som förutom vackre Farid även innehåller en kille i glaslåda och en kvinna i rött.
 
Märkligt nog ligger mitt favoritbidrag i botten på exakt alla bettinglistor - jag pratar naturligtvis om det omaka paret från Makedonien.
 
 
En kan säga mycket om låten, men tråkig är den fanimej inte. Dessutom brukar härliga tanter vara ett vinnande koncept. På tal om äldre människor så är detta verkligen de gamlas kväll - förutom Makedoniens 69-åring skickar Grekland en man på 58, och Schweiz drämmer till med en kille på 96 vårar (96!), vilket är nytt åldersrekord i tävlingen.
 
Ikväll tävlar dessutom min allra bästa skäggman för Island, men jag saknar båtarna och fiskarna (detta är ord jag aldrig trodde jag skulle yttra) från videon. Jag håller såklart tummarna ändå, för det är fortfarande en förbannat fin isländsk ballad. En annan favorit som eventuellt inte gör sig så bra i detta sammanhang är Ungerns oerhört söta låt Kedvesem - passa på att lyssna noga, för den tror jag tyvärr inte vi får höra på lördag.
 
Annars tycker jag att ni ska spana extra noga på Rumäniens skrålande Cezar, som försöker sig på någon slags opera-pop (sällan framgångsrikt i ESC), iklädd en överdådig paljettkreation. Något för både ögon och öron alltså.
 
 
Den där övergången mellan bröströst och huvudklang (0:32) är för övrigt det roligaste jag har hört sedan jag hörde att taket i en gymnastiksal hade rasat in och dödat merparten av sveriges kaninhopps-elit.
 
Som om inte allt detta vore nog kommer vi även kunna se rap, silveruniformer, allsång, crowdsurfing och beatbox (ja, allt i samma nummer) från Lettland, ett kärt återseende av Valentina "Facebook Song" Monetta från San Marino (denna gång med en mycket seriös ballad), en girl-on-girl kyss från Finland, en maltesisk läkare som bjuder på en ukulele-melodi om Jeremy who works in IT**, utdaterad trum-etno om svamp och champinjoner från Bulgarien, en Israelisk Sarah Dawn Finer och ett gäng som representerar den schweiziska frälsningsarmén. Dessutom har Armenien skrivit kommersiell rock tillsammans med någon från Black Sabbath (men har uppenbarligen inte fått hjälp med texten), och stoltserar med årets bästa uni-brow. 
 
 
Och detta är de bidrag jag tror går till final:
 
Azerbajdzjan
Norge
Georgien
Grekland
Malta
Finland
Rumänien
Island
Lettland
Armenien
 
 
Dagens låt: The Sea - Swim Deep
 
** Ja, så länge jag trodde att han sjöng en kärleksförklaring till en IT-kille var jag helt såld på detta, men när han blandade in en tjej i visan kändes det lite ... gjort.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0