Glitter on the wet streets, silver over everything.

Den senaste tiden har jag sett och hört en del om filmen Project X.* Jag bestämde mig för att också se den för att förstå vad grejen är. Och nu följer givetvis en filmrecension.
 
 
Filmen handlar om en vanlig, lite småtöntig high school-kille, som precis som i ALLA highschoolfilmer har en kompis som tror att han är tuff för att han snackar mutta, och en tjock kompis som på grund av sina bitch tits blir retad av tidigare nämnda vän. (Varför tjockisarna i dessa filmer inte skaffar bättre vänner är för mig en gåta.) Alltihop filmas av en fjärde "kompis" som ingen verkar känna. Sedan ordnas alltså, mycket på initiativ av den muttsnackande vännen, en fest för huvudpersonen som händelsevis fyller år. En fest som (precis som den här) spårar ur.
 
Jag kan inte låta bli att tycka att den småtöntiga huvudpersonen är lite charmig, och trots att filmen helt saknar, vad ska vi säga ... SUBSTANS, är den ändå aningen underhållande. Det är lite samma känsla som en bilolycka man inte kan slita ögonen ifrån. På något sätt känns den också lite ... äkta (herregud vad pretentiöst DET DÄR lät då) om man jämför med andra filmer i samma genre.
 
Om jag skulle sätta ett betyg på filmen skulle jag säga att den är roligare än en planka, ja, till och med roligare än en målad planka. Däremot vill jag påstå att den inte är riktigt lika kul som exempelvis en katt som duschar, utan kanske som en apa med byxor - helt utan funktion, men ändå med något slags oförståeligt underhållningsvärde.
 
 
Dagens låt: Heads Will Roll - Yeah Yeah Yeahs
 
Först trodde jag att den hette Projekt X och var svensk, men när jag fått klarhet i frågan kände jag att det kanske var safe att se den iallafall (är allergisk mot i princip all svensk film som inte är gjord av Lukas Moodysson eller Killinggänget).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0