Born to gaze into night skies.

Igår såg jag förresten Tinker, Tailor, Soldier, Spy. Så här följer ännu en filmrecension:



Gary Oldman spelar karaktären med det ironiska namnet George Smiley, en MI6 agent som ska försöka lista ut vem som är mullvaden "right at the top of the circus". Det är ett jävla tjat om den här cirkusen. Skådespelarstaben består typ av alla mina bästa brittiska skådespelare (förutom Oldman; Colin Firth, John Hurt och Simon McBurney) och braiga Tom Hardy, och är naturligtvis oklanderlig.

Läste i en intervju att Tomas Alfredsson spelade upp Trololo-klippet på inspelningsplatsen, för att det var så han ville att filmen skulle bli. (Här bör kanske nämnas att det inte bara är ett roligt klipp, utan också en låt med politisk historia - från början fanns en text, som blev censurerad av Sovjet för att den var för USA-vänlig.) Jag tycker att han lyckades rätt bra med den biten. Där historien känns lite seg (vilket i ärlighetens namn är nästan hela filmen) räddas allt upp av den fantastiska 70-talsmiljön. Och de otroligt snygga bilderna.

Om jag ska sätta ett betyg på den skulle jag nog säga att den är lika bra som Jim Morrisson. Lite mörk och farlig, och en perfekt symbios av retrokänsla och visuell njutning. Både bättre, och betydligt mer intressant, än landslaget i curling, brysselkex och sten.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0