You came out of nowhere, stealing my heart and brain.

Jag är en generös människa. Allra tydligast blir kanske detta när jag delar med mig av saker jag tycker är bra. Som i bloggserien där jag listar de bästa sakerna i år. Idag:
årets bästa skivor.

Wu Lyf - Go Tell Fire to the Mountain
Sjukt bra rakt igenom. Dessutom låter det lite som om Ellery James Roberts och Evans Kati kräks när de sjunger. Och som om de sjunger på låtsas-språk. Och det måste man ju bara älska, eller hur?

Bon Iver - Bon Iver
Möjligtvis en av tidernas bästa uppföljar-skivor. Jag älskade förra skivan, och var därför naturligtvis livrädd för att andra skivan inte skulle nå upp till mina förväntningar. Men genom att vara typ helt annorlunda än debutalbumet For Emma, Forever Ago, och dessutom svinbra, kommer jag istället för all framtid fundera över vilket album som egentligen är bäst. Jag har bara ett ord att säga om Justin Vernon: GENI.



Wooden Shjips - West
Vet absolut ingenting om det här bandet. Men skivan är skönt skitig och tung. Ungefär som Grunge fast 2011. Och från San Fransisco. Framför allt är den bra.

Arctic Monkeys - Suck it and See
Jag gillade Arctic Monkeys på högstadiet, och ska jag vara ärlig glömde jag bort dem litegrann efter frösta skivan. Men med Suck it and See gjorde de lite renässans i min stereo. Låten Don't Sit Down 'Cause I've Moved Your Chair är precis så bra som jag minns Arctic Monkeys från förr, med tung basgång, sköna riff och konstig text som lyckas vara kaxig på samma gång. Och bra framför allt.



M83 - Hurry Up, We're Dreaming
Okej. Det är ett dubbelabum, så i ärlighetens namn är kanske inte allt helt fantastiskt. Men jag är beredd at utse det till en av årets bästa skivor enbart på grund av de första 5 låtarna.

Dagens låt: Reunion - M83

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0