Your pursuits are called outstanding.

Jag har ju påbörjat en serie listor över årets bästa saker, och nu har vi självklart kommit till filmdelen.

Årets bästa filmer:



Super
Jag fullkomligt ÄLSKAR Rainn Wilson, och här spelar han världens sämsta superhjälte. Kanske inte årets bästa film, men garanterat den roligaste. (OBS! Kräver nog rätt sällskap och rätt humor/sinnesstämning.)



Blue Valentine
Ryan Gosling och Michelle Williams spelar ett dysfunktionellt par. Superdeppigt och snudd på superbra.



Black Swan
Så sjukt obehaglig och vacker och bra. Skulle bli gay för Natalie Portmans skull när som helst.



Never Let Me Go
Filmatisering av den lika fantastiska boken av Kazuo Ishiguro, som nästan bara tjänar på att man inte vet så mycket om handlingen på förhand. Fint, sorgligt och lite konstigt - precis som jag vill ha det.



Drive
Ryan Gosling är tyst och snygg. Carey Mulligan är bra som vanligt. Soundtracket är typ fantastiskt. Och det är till och med lite blod. Vissa verkar ha svårt för att karaktärerna knappt pratar, jag tycker det är skönt.



Submarine
Liten engelsk pojke som drömmer om en flicka och sin egen död till tonerna av Alex Turner. Fin.

En film jag tror kommer bli årets bästa, men som jag inte hinner se förrän 2012:



Tinker, Tailor, Soldier, Spy
Gary Oldman och Colin Firth i en gammal spionsaga, regisserad av Tomas Aldfredsson. Verkar lovande.

Har en känsla av att Melancholia också skulle kunna höra hemma på den här listan, har bara inte orkat ta mig igenom den än. Den verkar bra och konstig och så, men också förbannat lång.

Dagens låt: A Real Hero - College feat. Electric Youth


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0