I don't care what nobody says.

Jag har ju en liten svaghet för Eurovision Song Contest, inte speciellt finkulturellt, men jävligt underhållande. Satt idag och kollade runt lite på YouTube, och här är några av mina all-time favs:



Poupée De Cire, Poupée De Son, här med Arcade Fire, och någon fanmade video. Av någon anledning gick inte originalet med France Gall att bädda in, men vill ni se Luxemburgs vinnande bidrag från 1965 så finns det här.



My Star - Brainstorm, Lettlands bidrag från 2000. Mitt bästa barndomsminne.



Pokusaj - Laka, Bosnien-Hercegovinas bidrag från 2007. Sjukt härlig. Älskar att man inte har en aning om vad de sjunger (förutom att två rader i andra versen slutar med "banane" och "granne"), och att de stickar och hänger kläder. Konstigt. Och så låter det som om det kunde vara en låt med Arcade Fire.

Några andra favoriter är Divine - Sebastien Tellier (Frankrike 2008), såklart. Och typ allt från Bosnien-Hercegovina, till exempel Lejla - Hari Mata Hari (2006) och Bistra Voda - Regina (2009). Sedan älskar jag ballader på hebreiska, typ Milim - Harel Skaat (Israel 2010). Hoppas att även årets upplaga kommer bli kul!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0